Hur många fick lov? Och varför fick de andra nobben? Statistik och betraktelser över tillstånd till vindkraft på land och till havs
Jan Darpö
Denna rapport rekommenderas för alla att läsa, som står i begrepp att processa kring utbyggnaden av vindkraftsanläggningar. Vid val av strategi kan man exempelvis utgå ifrån följande citat:
Det är tydligt att systemet med avvägningar mellan olika riksintressen enligt 3 och 4 kap. MB
spelar en begränsad roll vid prövningen av tillstånd till vindkraft. Något liknande kan sägas
om klimatfrågan. Det här beror på hur lagstiftningen och EU-rätten är konstruerad i förhållande
till en verksamhet som är spridd över landet med separata lokaliseringsprövningar. När
riksintresset för energiproduktion och klimatnytta möter andra riksintressen (friluftsliv, kulturmiljö,
naturvård, m.m.) så trumfar det regelmässigt med stöd av avvägningsregeln i 3 kap.
10 § MB. När det emellertid möter ”absoluta” hänsyn i form av det kommunala vetot, totalförsvarets
stoppområden, det EU-rättsliga artskyddet eller det folkrättsliga skyddet av samerna
och renskötseln blir saken en helt annan. I denna situation – som nästan alltid uppträder
vid tillståndsprövningen av vindparker – blir det istället fråga om det går att förena lokaliseringen
med dessa absoluta hänsyn. När ärendet resulterar i ett avslag på ansökan är det
följaktligen för att mark- och miljödomstolen har bedömt att vindparken på den platsen inte
går att förena med dessa hänsyn, inte för att den anser att riksintresset för energiproduktion
väger lättare eller att dess klimatnytta är mindre (s. 17).
Senaste kommentarer